Wśród digitalowych działań marketingowych, często możemy usłyszeć pojęcia takie jak SEM, SEO i PPC. Dla wielu osób te tajemniczo brzmiące skróty, są trudne do rozszyfrowania. SEM to obszar marketingu internetowego, który może przynieść firmie naprawdę spore korzyści – jeżeli oczywiście wykorzystamy go umiejętnie. Czym jest więc SEM? Co to jest SEO oraz co oznacza PPC?
SEM – co to takiego?
SEM z ang. Search Engine Marketing to inaczej marketing w wyszukiwarkach, czyli działania związane z wykorzystywaniem wyszukiwarek internetowych w promocji danego serwisu. SEM dzieli się na dwa podobszary, a mianowicie na SEO – związane z wynikami organicznymi, bezpłatnymi i na PPC – związane z płatnymi wynikami wyszukiwania. SEM ma na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce, a co za tym idzie – zwiększenie ruchu organicznego i płatnego.
Przeczytaj więcej na: https://greenparrot.pl/blog/seo-sem-co-to-jest/.
Czym jest SEO? Co to jest pozycjonowanie i link building?
SEO to proces optymalizacji witryny internetowej pod kątem wyszukiwarki. Proces ten odbywa się wewnątrz witryny. W skład działań optymalizacyjnych wchodzi między innymi optymalizacja kodu witryny, jej struktury, treści na stronie, obrazów, nagłówków, meta tagów i innych. Optymalizując stronę internetową warto zwrócić uwagę na dobór właściwych fraz kluczowych. Witryna powinna jak najlepiej odpowiadać na dane zapytanie.
Frazy kluczowe są zwrotami wpisywanymi przez nas do wyszukiwarki, w celu uzyskania informacji na dany temat, odnalezienia jakiejś usługi czy produktu.
Działania SEO, nazywane są często zamiennie pozycjonowaniem, jednak w skład pozycjonowania, czyli zwiększania widoczności witryny w wyszukiwarce, oprócz działań podejmowanych wewnątrz strony, wchodzi także link building, czyli proces zdobywania linków zwrotnych do pozycjonowanej witryny. Odnośniki z wysokiej jakości źródeł, są dla Google sygnałem, że witryna jest doceniana i polecana przez innych, a co za tym idzie – znajduje się na niej wartościowa dla użytkowników treść.
Co to jest PPC?
Strona wyników wyszukiwania składa się z wyników organicznych, bezpłatnych oraz z wyników płatnych PPC (z ang. Pay Per Click). Wyniki PPC pojawiają się przed wynikami organicznymi na samej górze wyników wyszukiwania, ale także na samym dole zaraz za wynikami organicznymi. Posiadają oznaczenie „Reklama”, aby użytkowników mógł rozróżnić typ wyników wyszukiwania, po wpisaniu danej frazy.
Wyniki organiczne są selekcjonowane przez algorytm wyszukiwarki, a wyniki płatne to po prostu reklamy konfigurowane w Google Ads.
Kiedy stosować SEO, a kiedy PPC?
SEO i proces budowania linków do witryny to działania długofalowe – nie przynoszą rezultatów od razu, ale efekty te utrzymują się na długi czas. Reklamy w modelu PPC zaczynają się pojawiać w wynikach wyszukiwania od razu, więc przynosi efekty od razu, jednak po jej wyłączeniu – ruch pochodzący z reklam spada do zera.
Najlepszym wyjściem jest prowadzenie działań SEO i uzupełnianie o wyniki, pochodzące z reklam PPC. Pozycjonowanie witryny spełnia swoje zadanie w przypadku zdobywania rozpoznawalności, budowania autorytetu, popularności, zaufania naszej marki oraz gdy chcemy przyciągnąć na stronę wartościowy ruch. Kampanie w modelu PPC są efektywne, gdy mamy określony cel, np. konkretne działanie do wykonania przez osobę w obrębie naszej witryny – zostawienie leada, wykonanie połączenia i inne, do zrealizowana w określonym koszcie.